петък, 30 ноември 2018 г.

За конфликта в Азовско море

Катерите на ВМС на Украйна се арестувани в международни води.

Обострянето на напрежението в Азовско море започва през май 2018 г., когато бреговата охрана на РФ започва да задържа/забавя търговски кораби от различни държави (вкл. и България), пътуващи към украинските пристанища Мариупол и Бердянск и обратно. Задържанията са извършвани в открито море и в района на Керченския проток. 

От 17 май до 31 октомври 2018 г. в базата данни Black Sea News  https://www.blackseanews.net/read/142725 са
записани 110 такива спирания. (Напомняне: на 16 май 2018 е открит Керченският мост.)
Как изглежда такова спиране:
Към голям кораб с дължина 150 метра, с 20 хиляди тона товар, през нощта се приближава катер или кораб на руската брегова охрана и нарежда корабът да спре. За кораб с такива размери спирането отнема около час. Тогава въоръжени граничари с маски на лицата се качват на кораба, екипажът се вкарва в кают-компанията и се проверяват документите на всички. Ако сред членовете на екипажа, без значение от вида на кораба, има граждани на Украйна, те се разпитват дали са служили във въоръжените сили на Украйна, участвали ли са във войната в Донбас.
(Десетки хиляди украински моряци плават в чужбина, по целия свят.) Също така се проверяват документите на кораба, кабините на екипажа, уж за наличие на оръжия и взривни вещества. Задължително се проверява товарът, а ако корабът не е натоварен - трюмът.
Пикът на задържанията е през юли (40 задържания), като от 25-27 юни за проверка се спират не отделни, а всички кораби в Керченския проток. Чакането за преминаване на протока от 2-5 часа се увеличава на 10-18 часа.
След "прегледа" се подписва протокол, в който има текст, че капитанът на кораба няма претенции към групата за оглед и място за подпис. С това се обясняна липсата на жалби от страна на капитаните на кораби.
Процедурата на "прегледи" на кораби се въвежда и в двете посоки - и при влизане в Азовско море, и при излизане в Черно море - в края на юни 2018 г.
Стига се до там, че през октомври средното време за изчакване на входа на Азовско море е три дни, а на изхода - четири. Някои кораби са забавяни за по-дълго време. Рекордът е задържането на канадски кораб на изхода на Черно море почти 13 дни.
Според всички определения на ООН подобни действия се тълкуват като "агресия". Има повече от две дузини признаци на "агресия" в дефиницията на ООН, сред които е и блокадата на пристанища, която се извършва в Азовско море.

За да противодейства на това, украинският флот започва да прехвърля свои кораби в Азовско море.
Украинците прехвърлят няколко катера (по суша), които ескортират търговските кораби от портовете на Украйна до излаза им в Черно море и броят на задържанията на кораби от руската брегова охрана значително намалява. През септември Украйна прехвърля един кораб и един буксир по вода. Руснаците са сварени неподготвени и ги пускат да минат. При следващия опит за прехвърляне на два катера на 25 ноември 2018 руските военни вече реагират: поставят под Керченския мост стар кораб за преграда и се решават на таран.
Украинските катери обръщат и се насочват обратно към Одеса.
Явно руснаците са имали заповед да не ги пуснат, защото украинските катери са атакувани по пътя назад, през нощта. Т.е. атаката е била не в Керченския проток, не в украински, а в международни води.
Съотношение на силите в Азовско море:
Украйна: един отряд морска охрана - това са 18 съда, от тях 6 - с оръжие.
Русия: 36 въоръжени катера и кораби. През октомври-ноември 2018 Русия прехвърля 5 кораба от клас "корвета". През лятото са регистрирани прехвърляния на кораби и от военно-морските сили на Русия. На руския бряг на Азовско море се намира щабът на Южния военен окръг на Русия с голям брой самолети и ракети от различни видове и системи, специални сили, морски пехотинци.

Няма коментари:

Публикуване на коментар