неделя, 2 декември 2018 г.

Иван Елагин

На 1 декември се навършват 100 години от рождението на поета Иван Елагин

АМНИСТИЯ

Още е жив човекът,
разстрелял моя баща
през лятото в Киев, трийсет и осма.
Вероятно се е пенсионирал,
спокойно живее,
изоставил обичайните дела.

Ако пък е умрял,
сигурно е жив човекът,
пред самия разстрел
затягал
с дебела тел
ръцете
на моя баща
зад гърба.
Вярвам, и той се е пенсионирал.

Ако пък е умрял,
сигурно е жив човекът,
изтезавал на разпити моя баща.
Този, вече, много добре се е пенсионирал.

Може би още е жив конвойният,
извел на разстрел моя баща.

Ако поискам,
мога да се върна в родината.
Чух,
че всички тези хора
са ми простили.

***

Не проливайте сълзи над мен.
Живях. Видях земята. И отминах.
Трябва някога да станеш прах,
за да се опазиш от злото.

(превод РР)
____________________

Еще жив человек,
Расстрелявший отца моего
Летом в Киеве, в тридцать восьмом.
Вероятно, на пенсию вышел.
Живет на покое
И дело привычное бросил.

Ну, а если он умер -
Наверное, жив человек,
Что пред самым расстрелом
Толстой
Проволокою
Закручивал
Руки
Отцу моему
За спиной.
Верно, тоже на пенсию вышел.

А если он умер,
То, наверное, жив человек,
Что пытал на допросах отца.
Этот, верно, на очень хорошую пенсию вышел.

Может быть, конвоир еще жив,
Что отца выводил на расстрел.

Если б я захотел,
Я на родину мог бы вернуться.
Я слышал,
Что все эти люди
Простили меня.

***
Слёз не проливайте надо мною.
Жил я. Видел землю. И прошёл.
Надо стать когда-нибудь золою,
Чтобы оградить себя от зол.

Няма коментари:

Публикуване на коментар